ساخت پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان ورزشی

تعداد بازدید:۱۹۲۲
به گزارش معاونت پژوهشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی هدف از پژوهش حاضر ساخت پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان ورزشی بود که برای اولین بار در دنیا  در قالب یک طرح پژوهشی انجام گرفت.
ساخت پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان ورزشی

پژوهشگران معاصر هیجان‏ها را پایه و بنیاد رشد انسان و روابط او در نظر می‏گیرند و ارزیابی هیجان را در انسان مهم می دانند ، این امر در ورزشکاران هم از این قاعده مستثی نمی باشد. بنابراین رواسازی ابزارهای پرکاربرد در این حوزه هیجان و بویژه ورزش حائز اهمیت است. پژوهش حاضر که با حمایت پژوهشگاه تربیت بدنی وعلوم ورزشی توسط آقای دکتر علیرضا آقابابا از اعضای گروه روان‌شناسی ورزشی پژوهشگاه می باشند پایان یافت. هدف از پژوهش حاضر ساخت پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان ورزشی بود که برای اولین بار در دنیا  در قالب یک طرح پژوهشی انجام گرفت.

جامعه مورد پژوهش را کلیه ورزشکاران زن و مرد شهر تهران در دامنه سنی حداقل 17 تا 33 سال تشکیل می‏ دهند. به طور کلی نمونه پژوهش 712 نفر از ورزشکاران شهر تهران بود که از بین کلیه ورزشکاران گروهی و انفرادی، ماهر، نیمه ماهر و مبتدی به روش نمونه‏ گیری تصادفی طبقه‏ ای نسبتی انتخاب شدند انجام شد.

در مجموع این پژوهش پس از تدوین پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان ورزشی، ویژگی‏های روان‏سنجی آن را در فرهنگ ایرانی بررسی نمود. تحلیل ها نشان داد که شش عامل تمرکز مجدد در برنامه ‏ریزی، فاجعه سازی و ملامت دیگران، ملامت خویش، پذیرش، ارزیابی مجدد مثبت و نشخوارگری فکری 16/55 درصد از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان ورزشی را تبیین می‏ کنند.

بدین ترتیب نسخه فارسی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان ورزشی در جامعه ورزشکاران، از خصوصیات روان‏سنجی قابل قبولی برخوردار است و می‏توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش ‏های روان‏شناختی ورزشی استفاده کرد.

 در پایان این تحقیق  پیشنهاد می‏شود تمرکز بر ارزیابی تنظیم شناختی هیجانی در فرایند مشاوره و نیز آموزش نحوه مقابله با آن در مراحل رشد به ورزشکاران از طریق برگزاری دوره‏ ها و کارگاه‏ هایی برای آن‏ها در دوره های پیش از فصل و فصل مسابقات از طریق مراجع ذیربط برای پیش بینی، پیشگیری و ارایه سبک مقابل ه‏ای سازگار برای مدیریت هیجان  استفاده نمود. 

از جمله خروجی این پژوهش اینفوگراف ذیل می باشد.

کلید واژه ها: دکتر علیرضا آقابابا، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان ورزشی


نظر شما :