اقدام بزرگ ملی با هدف هدفمندسازی پژوهش‌های حوزه علوم ورزشی

۱۷ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۳ کد : ۵۸۰ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۰۵۹
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، طرح ملی شناسایی اولویت‌‌‌‌‌های پژوهشی، حمایت از پژوهش‌های منطقه‌ای، هدفمندسازی پایان‌نامه و رساله‌های دکترا و رفع نیازهای پژوهشی حوزه ورزش با تاکید بر نیازهای استانی و منطقه‌ای در ۳۱ استان کشور، را اجرا خواهد کرد.
اقدام بزرگ ملی با هدف هدفمندسازی پژوهش‌های حوزه علوم ورزشی

پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی قصد دارد، با مشارکت هریک از دانشکدهها و گروه‌های علوم ورزشی دانشگاه‌های سراسر کشور، طرح‌های پژوهشی کاربردی_نیازمحور را در استان های کشور اجرا نماید. 
      این عزم ملی در پژوهشگاه با هدف توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی، حمایت از اعضای هیأت علمی و دانشجویان علوم ورزشی، همچنین هدفمندسازی انجام پژوهش‌های کاربردی همسو با «سند الزامات هدفمندسازی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی، مصوب 1399/04/03 و آئین‌نامه پیاده‌سازی آمایش آموزش عالی 176143/11 مورخ 1399/08/21 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» انجام خواهد گرفت.
     به گزارش معاونت پژوهشی، این اقدام بزرگ ملی در راستای هدفمندسازی پژوهش‌های حوزه علوم ورزشی، توجه به ظرفیت‌های استان‌های مختلف کشور، حمایت از انجام رساله و پایان‌نامه‌های دانشجویی مرتبط با نیازهای کاربردی پژوهشی نیازمحور و همچنین توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی و دانشگاه‌ها(دانشکده‌ و گروه‌های علوم ورزشی) وکشف و رفع نیازهای منطقه‌ای و استانی در حوزه ورزش در سه مرحله برنامه ریزی شده است.
        در مرحله نخست، هریک از دانشکده و یا گروه‌های علوم ورزشی دانشگاه‌های کشور، پس از بررسی ظرفیت‌ها و نیازمندی‌های پژوهشی در هر استان، با هماهنگی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی اقدام به فراخوان اولویت‌های پژوهشی در استان خویش می‌نماید. این عناوین، طی فراخوانی از سوی پژوهشگاه (در سطح ملی) و دانشگاه (در سطح استان) منتشر و پس از دریافت پیشنهاده‌های پژوهشی و بررسی توسط دانشکده و یا گروه‌های علوم ورزشی، طرح منتخب مشخص میگردد.  
    لازم به ذکر است، پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی جهت اطمینان از اثربخشی اجرای این طرح ملی، ریاست محترم دانشکده و یا گروه علوم ورزشی دانشگاه‌های کشور را به عنوان نماینده تام‌الاختیار خود در فراخوان، بررسی و انتخاب اولویت‌های پژوهشی خواهد شناخت.

از ویژگی‌های طرح‌های منتخب می توان به موارد زیر اشاره گرد:

    عناوین پژوهشی منتخب می بایست رسماً مورد نیاز یک دستگاه یا سازمان اجرایی ورزشی شهر یا استان باشد.
    پژوهش‌هایی در اولویت می‌باشند که منتج به یک اختراع و تجاری‌سازی فروش، مقاله معتبر پژوهشی و یا یک محصول قابل ارائه به جامعه باشند و بتوان از طریق کاربست یافته‌های این پژوهش، خدمتی نوین را در جامعه عرضه نمود.
    هر پژوهش می‌بایست، ضمن در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و توانمندی‎های موجود در هر استان برای رفع نیازهای پژوهشی و توسعه علوم ورزشی در همان استان برنامه‌ریزی و اجرا شود.
    پژوهش‌هایی در اولویت هستند که بتوانند مشارکت یک دستگاه اجرایی را در تأمین بخشی از هزینه‌های طرح کسب کنند تا طرح به صورت مشارکتی اجرا شود.
    پیشنهاد پژوهشی می‌بایست به شکلی تدوین شده باشد که بتوان در دل این طرح پژوهشی، حداقل 2 پایان‌نامه کارشناسی ارشد یا یک رساله دکتری را اجرا نمود.
 شایان ذکر است: پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی با توجه به ظرفیت‌های هر استان و متناسب با نوع کار، تا 15 میلیون تومان برای رفع نیازهای استانی (1-3 پروژه سفارش‌محور که در هریک از آنها چند پایان‌نامه و یا رساله دانشجویی نیز اجرا شود)، حمایت مالی خواهد داشت. با این رویکرد دانشجویان می‌توانند از تخفیفات ویژه استفاده از ابزارهای آزمایشگاه و چاپ مقاله در نشریات پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی نیز بهره‌مند شوند.

در مرحله دوم، پس از انتخاب بهترین پیشنهاد پژوهشی توسط دانشکده و یا گروه علوم ورزشی دانشگاه‌های کشور، پژوهشگاه با دانشگاه مجری هر طرح پژوهشی اقدام به انعقاد قرارداد طرح سفارش‌محور خواهد نمود. 
مهمترین نتایج و خروجی قابل انتظار این طرح ملی به شرح ذیل می باشد.

    جهت‌دهی و هدفمندسازی اجرای بیش از  100 پایان‌نامه و رساله  در رشته علوم ورزشی در سطح کشور
    ایجاد یک شبکه تحقیقاتی گسترده در کشور
    نگارش و چاپ بیش از 30 مقاله علمی و پژوهشی (از هر طرح، حداقل یک مقاله علمی پژوهشی می‌بایست استخراج شود)
     مشارکت بیش از 30 عضو هیأت علمی در سراسر کشور، در اجرای این طرح‌ها و تعامل بین پژوهشگاه و دانشگاه‌ها در رفع نیازهای استانی
    توسعه پژوهش‌های اثربخش و کاربردی در حوزه علوم ورزشی
     تعامل بیشتر اعضای هیأت علمی پژوهشگاه و دانشگاه‌های کشور در اجرای طرح‌های پژوهشی، پایان‌نامه و رساله‌های دوره دکترای دانشجویان تحصیلات تکمیلی
 در مرحله سوم، پس از ارسال این فراخوان از طریق پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه‌ها در یک بازه زمانی یک ماهه فرصت دارند تا آمادگی خود را برای اجرای این طرح ملی اعلام نمایند. پس از اعلام آمادگی دانشکده و یا گروه علوم ورزشی، یک ماه برای اعلام اولویت‌ها، یک ماه برای دریافت پیشنهاد پژوهشی، برای بررسی و اعلام طرح‌های منتخب به پژوهشگاه نیز یک ماه فرصت خواهند داشت.
برای دریافت شیوه نامه اجرایی این طرح اینجا کلیک نمایید.


نظر شما :