توصیه های سازمان بهداشت جهانی برای فعالیت بدنی و خواب کودکان زیر پنج سال

۰۶ مهر ۱۳۹۸ | ۰۹:۲۷ کد : ۱۵۹ سایر اخبار اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۰۶
توجه به توصیه های دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی در طول پنج سال اول زندگی، به رشد شناختی کودکان و سلامت مادام العمر آنها کمک خواهد کرد.
توصیه های سازمان بهداشت جهانی برای فعالیت بدنی و خواب کودکان زیر پنج سال

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دکتر امین غلامی عضو هیات علمی پژوهشگاه و رئیس کانون علمی بازی و ورزش کودک در گفتگو با روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی اعلام کرد: طبق دستورالعمل جدید سازمان بهداشت جهانی، کودکان زیر پنج سال برای رشد مناسب، باید کمتر بنشینند و کیفیت خوابشان بهتر باشد و زمان بیشتری به بازی های فعال بپردازند. 
وی گفت:  عدم توجه به توصیه های جدید سازمان بهداشت جهانی (WHO) در خصوص فعالیت جسمانی در حال حاضر بیش از 5 میلیون مرگ و میر در سراسر جهان در همه گروه های سنی را به همراه داشته است. در حال حاضر بیش از 23٪ از بزرگسالان و 80٪ نوجوانان به اندازه کافی فعالیت بدنی ندارند. اگر فعالیت بدنی کافی، کنترل کم تحرکی و عادات خواب مناسب در اوایل زندگی ایجاد شود، این امر به شکل گیری عادات دوران کودکی، نوجوانی و بزرگسالی کمک می کند. توجه به توصیه های این دستورالعمل در طول پنج سال اول زندگی، به رشد شناختی کودکان و سلامت مادام العمر آنها کمک خواهد کرد.
 دکتر غلامی خطوط راهنمای سازمان بهداشت جهانی در خصوص فعالیت بدنی و خواب کودکان زیر 5 سال را بدین شرح بر شمرد و افزود:. نوزادان کمتر از 1 سال باید چندین مرتبه در روز به روش های مختلفی فعالیت بدنی داشته باشند، به ویژه فعالیت هایی که کف زمین انجام می شوند. نوزادانی که هنوز قادر به جابجایی نیستند، هنگامی که بیدارند، حداقل 30 دقیقه به طور پراکنده در طی روز می توانند روی شکم قرار داده شوند. نوزاد نباید بیش از یک ساعت در یک جا مانند کالسکه، صندلی و یا در بغل محدود باشد. نگاه به صفحات نمایش مانند دیدن تلویزیون به هیچ عنوان توصیه نمی شود. در زمان استراحت نوزاد می توان برای او کتاب داستان خواند.نوزادان در شبانه روز، تا سه ماهگی به 14- 17 ساعت و از 4 تا 11 ماهگی به 12- 16 ساعت (با در نظر گرفتن خواب های کوتاه طی روز) خواب مناسب نیاز دارند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه تاکید کرد: کودکان 1 تا 2 ساله باید روزانه حداقل به 180 دقیقه انواع فعالیت بدنی حتی با شدت متوسط به بالا نیاز دارند و بیشتر از این زمان، فواید بیشتری به همراه دارد. این کودکان نباید بیش از یک ساعت در یک جا بی تحرک بنشینند. برای کودکان یک ساله نگاه به صفحات نمایش مانند دیدن تلویزیون یا بازی های رایانه ایی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. برای کودکان 2 ساله این زمان نباید بیش از 1 ساعت در روز باشد. در زمان کم تحرکی و استراحت کودکان می توان برای آنها کتاب داستان خواند.کودکان این سنین به 11 تا 14 ساعت  (با در نظر گرفتن خواب های کوتاه) خواب مناسب در شبانه روز نیاز دارند.

رئیس کانون علمی بازی و ورزش کودکان  با بیان اینکه کودکان 3 تا 4 ساله روزانه حداقل به 180 دقیقه (بیش از آن مفیدتر است) انواع فعالیت بدنی نیاز دارند اظهار کرد:  از این زمان حداقل 60 دقیقه آن باید با شدت متوسط به بالا باشد.این کودکان نباید بیش از یک ساعت در یک جا بی تحرک بنشینند. نگاه به صفحات نمایش مانند دیدن تلویزیون یا بازی های رایانه ایی نباید بیش از 1 ساعت در روز باشد (حتی بهتر است کمتر از این باشد). در زمان کم تحرکی و استراحت کودکان می توان برای آنها کتاب داستان خواند. کودکان این سنین به 10 تا 13 ساعت  (با در نظر گرفتن خواب های کوتاه) خواب مناسب در شبانه روز نیاز دارند.

کلید واژه ها: دستورالعمل جدیدسازمان بهداشت جهانیکودکان زیر پنج سالپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی


نظر شما :