خطرات ورزش زود هنگام برای سلامت کودکان کم سن و سال+ فیلم

تعداد بازدید:۲۶۱۹
عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی مخاطرات ورود زود هنگام کودکان به ورزش را در گفتگوی زنده مجازی مطرح کرد
خطرات ورزش زود هنگام برای سلامت کودکان کم سن و سال+ فیلم

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی در ادامه سلسله گفتگوهای آموزشی زنده در شبکه اجتماعی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی باهدف دانش‌افزایی و پویش علمی متخصصان حوزه علوم ورزشی، دکتر امین غلامی عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی گفتگویی تحت عنوان " خطرات ورزش زود هنگام برای سلامت کودکان کم سن و سال " انجام داد که باهم می‌خوانیم.
دکتر غلامی با بیان اینکه فرایند پرورش استعدادهای ورزشی کودکان برای رسیدن به اوج عملکرد ورزشی طولانی مدت و پیچیده است اظهار کرد: در این راستا دو رویکرد اصلی در جامعه وجود دارد. 
وی گفت: رویکرد اول که شاید رویکرد غالب در جامعه است بر این اعتقاد است که 10 سال یا 10000 ساعت تمرین برای رسیدن به خبرگی در یک ورزش خاص نیاز است. طبق این رویکرد فرد هرچه زودتر به تمرینات تخصصی وارد شود زودتر 10000 ساعت تمرین تکمیل می شود و زودتر به خبرگی می رسد. این کودکان به دلیل تمرین بیشتر مهارت های ورزشی یک ورزش خاص شانس گزینش بیشتری در تیم ها دارند، مربیان و باشگاه های بهتری برای آنها در دسترس خواهند بود.
 عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی ادامه داد، رویکرد دوم را که جدیدتر است به رویکرد چندرشته ایی ورزش (Multisport) معروف است.طبق این رویکرد کودکان قبل از انتخاب یک رشته ورزش تخصصی لازم است چند رشته ورزشی به طور ساده سازی شده و متناسب با سطح رشدی کودک تجربه کند.
وی گفت: نظریه پردازان این رویکرد معتقدند تجربه مهارت های حرکتی ورزش های مختلف می تواند موجب شود خزانه حرکات کودکان تکمیل تر شود و این امر به خبرگی ورزشکار در آینده کمک بیشتری می کند. همچنین آسیب هایی جسمانی و روانی و عاطفی که بواسطه ورود زودهنگام به ورزش تخصصی که روش اول دارد را کمتر به همراه دارد.


دکتر غلامی ورود زود هنگام کودکان به ورزش تخصصی را از لحاظ روانشناختی موجب دلزدگی زود هنگام کودک از ورزش عنوان کرد و اضافه کرد چرا که کودک از نظر رشد روانی هنوز به حد کافی رشد نکرده است تا بتواند شکست در مسابقه را تحمل کند. شرکت زودهنگام در کلاس های رسمی و جدی ورزشی و لزوم پیروی از فرامین مربی امکان تعامل کودکان با یکدیگر را نسبت به بازی های گروهی کاهش می دهد و این خود بر رشد اجتماعی کودک تاثیر منفی دارد.
وی در پایان تاکید کرد: فراهم آوردن شرایط تجربه ورزش های ساده شده برای کودکان می تواند از آسیب های ورزشی تا حد زیادی کاسته و به خبرگی ورزشی کودک در آینده کمک بیشتری نماید.

 

لینک ویدئو

کلید واژه ها: خطرات ورزش زود هنگام کودکان کم سن و سال پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دکتر امین غلامی


نظر شما :