راهکارهای اشتغال‌زایی در ورزش استان خراسان جنوبی با رویکرد اقتصاد مقاومتی

تعداد بازدید:۹۴۰
به همت پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی و دکتر محمدحسین قربانی عضو هیات علمی گروه مدیریت ورزشی این پژوهشگاه، طرح راهکارهای اشتغال‌زایی در ورزش استان خراسان جنوبی با رویکرد اقتصاد مقاومتی به پایان رسید.
راهکارهای اشتغال‌زایی در ورزش استان خراسان جنوبی با رویکرد اقتصاد مقاومتی

    
اهمیت موضوع بیکاری و آثار و تبعات اقتصادی اجتماعی آن سبب شده است که سیاست‌های اشتغال و مبارزه با بیکاری، در اکثر کشورها به‌ویژه کشورهای درحال‌توسعه در کانون توجه برنامه‌های توسعه اقتصادی اجتماعی آن‌ها قرار گیرد. منحصربه‌فرد بودن ورزش با درنظرگرفتن گسترش اشتغال در صنایع و سازمان‌ها، فرصت‌های پویایی را برای کارآفرینان فراهم کرده است. در این زمینه شناسایی عوامل کلیدی و راهکارهای اشتغال‌زایی در ورزش استان خراسان جنوبی با رویکرد اقتصاد مقاومتی می‌تواند به دست‌اندرکاران، برنامه ریزان، کارشناسان و مدیران جامعه و استان کمک کند تا آن‌ها بتوانند تمام توان خود را متناسب با این موارد و اولویت‌ها و راهکارهای شناسایی شده تنظیم کنند. از این رو به همت پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی و دکتر محمدحسین قربانی عضو هیات علمی گروه مدیریت ورزشی این پژوهشگاه، طرح راهکارهای اشتغال‌زایی در ورزش استان خراسان جنوبی با رویکرد اقتصاد مقاومتی به پایان رسید.

هدف تحقیق حاضر شناسایی و تبیین راهکارهای اشتغال‌زایی در ورزش استان خراسان جنوبی با رویکرد اقتصاد مقاومتی بود. نتایج این تحقیق نشان داد در مجموع حدود 961 نفر معادل 44/0 درصد از شاغلین استان در بخش ورزش استان شاغل می‌باشند. سه مقوله اصلی به عنوان عوامل علّی موثر بر اشتغال‌زایی در ورزش استان خراسان جنوبی شناسایی شد که عبارت بودند ازگرایش جامعه هدف به ورزش، خصوصی‌سازی در ورزش و بهبود فضای کسب‌وکار. چهار مقوله شرایط جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی و توانایی کارآفرینان ورزشی استان به عنوان عوامل زمینه‌ای، همچنین هفت مقوله اصلی موانع اقتصادی، اطلاعاتی، مدیریتی، قانونی، ساختاری، فرهنگی و رفتاری به عنوان موانع اشتغال‌زایی در ورزش استان خراسان جنوبی شناسایی شد. علاوه بر این پنج مقوله اصلی گردشگری ورزشی، تولیدات ورزشی، خدمات ورزشی، رقابت های ورزشی و آموزش ورزش به عنوان پتانسیل های اشتغال زایی در ورزش استان شناسایی شد.

 بر این اساس 15 راهکار اصلی جهت اشتغال زایی در ورزش استان شناسایی و ارائه شد. بر اساس اطلاعات به دست آمده از مصاحبه‌های انجام گرفته هفت مقوله اصلی به عنوان موانع اشتغال‌زایی در ورزش استان خراسان جنوبی شناسایی شد که عبارت بودند از موانع اقتصادی، اطلاعاتی، مدیریتی، قانونی، ساختاری، فرهنگی و رفتاری.

 

همچنین اینفوگراف این پژوهش به شرح ذیل است.

کلید واژه ها: اشتعالزایی، خراسان جنوبی، دکتر محمد حسین قربانی


نظر شما :