ساخت پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان ورزشی

تعداد بازدید:۳۷۴
به گزارش معاونت پژوهشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی طرح پژوهشی با عنوان ساخت پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان ورزشی توسط آقای دکتر علیرضا آقابابا از اعضای گروه روان‌شناسی ورزشی پژوهشگاه،در قالب یک طرح پژوهش همبستگی انجام گرفته است.
ساخت پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان ورزشی

پژوهشگران معاصر هیجان‏ ها را پایه و بنیاد رشد انسان و روابط او در نظر می‏گیرند. بنابراین رواسازی ابزارهای پرکاربرد در این حوزه حائز اهمیت است. پژوهش حاضر که با حمایت پژوهشگاه تربیت بدنی وعلوم ورزشی توسط آقای دکتر علیرضا آقابابا از اعضای گروه روان‌شناسی ورزشی پژوهشگاه، پایان یافت .

به گزارش معاونت پژوهشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی هدف از پژوهش حاضر ساخت پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان ورزشی بود. پژوهش در قالب یک طرح پژوهش همبستگی انجام گرفت.

جامعه مورد پژوهش را کلیه ورزشکاران زن و مرد شهر تهران در دامنه سنی حداقل 17 تا 33 سال تشکیل می‏ دهند. به طور کلی نمونه پژوهش 712 نفر از ورزشکاران شهر تهران بود که از بین کلیه ورزشکاران گروهی و انفرادی، ماهر، نیمه ماهر و مبتدی به روش نمونه ‏گیری تصادفی طبقه ‏ای نسبتی انتخاب شدند، انجام شد.

به طور کلی موضوع این پژوهش ساخت ابزار پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان ورزشی بود. از این رو، چهار چوب کلی فصول این پژوهش نیز درراستای تبیین موضوع فوق به شکلی نظام مند و اصولی بوده است.

در مجموع این پژوهش بررسی ویژگی‏ های روان‏سنجی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان ورزشی را در فرهنگ ایرانی توضیح داد.

نتایج  تحلیل عوامل اکتشافی نشان داد که 6 عامل تمرکز مجدد در برنامه ‏ریزی، فاجعه سازی و ملامت دیگران، ملامت خویش، پذیرش، ارزیابی مجدد مثبت و نشخوارگری فکری 16/55 درصد از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان ورزشی را تبیین می ‏کنند.

بدین ترتیب نسخه فارسی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان ورزشی در جامعه ورزشکاران، از خصوصیات روان‏سنجی قابل قبولی برخوردار است و می‏توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش‏ های روان‏شناختی ورزشی استفاده کرد.

 در پایان این تحقیق  پیشنهاد می‏ شود تمرکز بر ارزیابی تنظیم شناختی هیجانی در فرایند درمان و نیز آموزش نحوه مقابله با آن در مراحل رشد به ورزشکاران از طریق برگزاری دوره‏ ها و کارگاه ‏هایی برای آن‏ها قبل از برگزاری مسابقات ملی و بین المللی از طریق مراجع ذیربط برای پیشگیری از این سبک مقابل ه‏ای ناسازگار ضروری به ‏نظر می‏ رسد. 


نظر شما :