معلولان می توانند به راحتی بدوند

تعداد بازدید:۵۱۸
 به گزارش معاونت پژوهشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی،در این طرح تحقیقاتی پژوهشی  ساخت نمونه‏ای L شکل از پنجه مصنوعی کربنی انجام شده است.
معلولان می توانند به راحتی بدوند

ترویج فعالیت بدنی برای تمامی اقشار یکی از مسئولیت های خطیر پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی است، از این رو هر ساله طرح های پژوهشی در راستای رفع نیاز گروه های خاص به سفارش پژوهشگاه انجام می گیرد، در ادامه نیز این پژوهش های کاربردی به تولید محصول های دانش بنیان تبدیل شده و در خدمت جامعه هدف قرار می گیرد. در همین راستا ساخت اولین‏ پنجه مصنوعی انعطاف‏ پذیر از جنس الیاف کربن توسط پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و توسط مهندس هادی نوروزیان انجام گرفته است، این اقدام قدمی موثر در جهت بهبود زندگی افراد معلول به حساب می‏آید. شاید در فیلم های سینمایی تخیلی این مدل پای مصنوعی را مشاهده کرده باشیم. جالب اینجاست افراد معلول با استفاده از این پنجه مصنوعی قادر خواهند بود که همانند افراد سالم به فعالیت‏های ورزشی از قبیل دویدن بپردازند.
 به گزارش معاونت پژوهشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی،در این طرح تحقیقاتی پژوهشی  ساخت نمونه‏ ای L شکل از پنجه مصنوعی کربنی انجام شده است. به گونه ای که در ابتدا مراحل کلی طراحی و لایه ‏چینی این پنجه مصنوعی در نرم افزار آباکوس انجام شده است، سپس مدل سه بعدی ساخته شد، شبیه‏ سازی‏ های نرم افزاری را گذراند و به مرحله ساخت رسید. این پنجه مصنوعی توسط پارچه‏ های تک‏ جهته و بافته شده کربنی ساخته شد. از جمله مزیت های این محصول؛ وجود لایه های کربنی در ساختار این پنجه است، این ساختار باعث می شود تا این محصول در کنار استحکام بالا وزن کمتری نسبت به نمونه های پیشین خود داشته باشد. از طرفی به لطف استفاده از الیاف کربن در ساخت این محصول، قابلیت بازگشت پذیری و انعطاف بالای پنجه های مصنوعی را شاهد هستیم که به فرد قطع عضو از ناحیه پا امکان انجام حرکات شدید ورزشی را می دهد. در انتها نمونه‏ ساخته شده توسط دستگاه‏ های تست فشار مورد آزمون قرار گرفته است و استانداردهای لازم به جهت استفاده معلولان را به دست آورده است.
اینجاست که تکنولوژی به کمک انسان می آید تا افراد دارای معلولیت در ناحیه پا به راحتی بدوند و ورزش کنند.

کلید واژه ها: پنجه کربنی، معلولان، هادی نوروزیان


نظر شما :