توسعه ورزش بانوان در قاب رسانه های جمعی و برنامه های سازمانهای ورزشی کشور

۰۲ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۴ کد : ۶۲۱ اخبار و رویدادها طرح های پژوهشی
تعداد بازدید:۱۱۸۵
به گزارش معاونت پژوهش پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، طرح توسعه ورزش بانوان در رسانه های جمعی به سفارش پژوهشگاه، توسط  خانم دکتر سارا کشکر دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی انجام گرفته است.
توسعه ورزش بانوان در قاب رسانه های جمعی و برنامه های سازمانهای ورزشی کشور

    موضوع توسعه ورزش بانوان و اهمیت توجه به آن در کلام مدیران ارشد سازمانهای ورزشی کشور از مطالبی است که در گزارشها و برنامه های تحلیلی رسانه های جمعی به کرات به سمع و نظر مخاطبان رسانه ای می رسد. در همین راستا  اولویت نقش رسانه ها در توسعه ورزش بانوان ایران در فهرست نیازهای پژوهشی سال 1396 پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی کشور قرار گرفت.

به گزارش معاونت پژوهش پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، طرح توسعه ورزش بانوان در رسانه های جمعی به سفارش پژوهشگاه، توسط  خانم دکتر سارا کشکر دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی از متخصصان حوزه مدیریت ورزش، که سابقه فعالیتهای علمی و اجرایی در حوزه ورزش زنان و رسانه دارد، با همکاری آقای دکتر حمید قاسمی متخصص در حوزه مدیریت ورزشی و ارتباطات انجام گرفته است.

دکتر کشکر در باره طرح بیان کردند؛ این پروژه تحقیقاتی با استفاده از روش تحقیق ترکیبی و بهره برداری از مجموعه ای از روش های مختلف تحقیق از جمله تکنیک اسنادی، تحلیل محتوا، روش دلفی، مصاحبه اسمی، پیمایش پرسشنامه ای انجام شد. نتایج حاصل از طرح مذکور ابتدا تعریف واحدی از توسعه ورزش بانوان و مؤلفه های آن ارائه می کند.  در این تحقیق توسعه ورزش بانوان شامل توسعه اجتماعی-فرهنگی است که شاید بتوان ادعا کرد از مهم‌ترین ابعاد توسعه ورزش زنان در ایران است این عامل می‌تواند بر عامل دوم یعنی عدالت محوری که بر تقسیم منابع با قید تساوی جنسیتی و یا تقسیم عادلانه منابع در ورزش همراه است، اثرگذار باشد. علاوه بر این می‌توان اذعان داشت که عوامل فرهنگی-اجتماعی در کنار عامل عدالت محور بر عامل توسعه زیرساخت‌ها نیز اثرگذار است. چون نگرش سوگیرانه به نفع مردان جامعه، بر نحوه تخصیص زیرساختهای ورزش به زنان جامعه نقش تعیین‌کننده دارد و به همین دلیل نیاز به بهبود وضعیت این عوامل در جامعه می‌باشد. توسعه روابط بین‌المللی در ورزش زنان و همچنین توسعه اقتصادی هرچند می‌توانند تحت تأثیر عوامل اجتماعی-فرهنگی و عامل عدالت محوری و بهبود زیرساخت‌ها قرار گیرند، اما خود به‌تنهایی نقش مهمی در توسعه ورزش زنان در مرزهای ملی و فراملی دارند. این 5 عامل در حال حاضر از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر رشد و توسعه ورزش زنان در کشور محسوب می‌شوند که علی‌رغم اثرگذاری عرضی بر یکدیگر، توسعه هریک در رابطه با دیگری با اثربخشی همراه خواهد بود و هیچ‌یک از این عوامل به‌تنهایی موجب توسعه ورزش زنان نخواهند شد.


نظر شما :