تهیه استانداردهای فعالیت بدنی و بسته های آموزشی ـ تمرینی برای زنان و مردان سالمند ایرانی

۲۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۸ کد : ۴۶۲ اخبار و رویدادها طرح های پژوهشی
تعداد بازدید:۲۱۷۲
تهیه استانداردهای فعالیت بدنی و بسته های آموزشی ـ تمرینی برای زنان و مردان سالمند ایرانی

 

به گزارش پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی طرح پژوهشی "تهیه استانداردهای فعالیت بدنی و بسته های آموزشی ـ تمرینی برای زنان و مردان سالمند ایرانی" توسط دکتر محمد فرامرزی استادیار دانشگاه شهرکرد خاتمه یافته است.

  هدف این مطالعه تهیه استانداردها و بسته های آموزشی تمرینی سالمندان زن و مرد ایرانی بوده است. با توجه به افزایش جمعیت سالمندان در جهان و ایران، پیش بینی شده است تا سال 1410 حدود 25 تا 30 درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل دهند. سالمندی فرایندی پیچیده شامل متغیرهای زیاد ( مانند ژنتیکی ، عوامل سبک زندگی ، بیماری های مزمن) است که با یکدیگر در تعامل هستند و نحوه سالمند شدن افراد را تحت تاثیر قرار می دهند. شواهد پژوهشی معتبر به طور قوی از ارتباط بین افزایش سطح فعالیت بدنی و شرکت در فعالیت های ورزشی و بهبود سلامت در افراد سالمند حمایت می نماید. شرکت در فعالیت بدنی منظم ( هر دوی فعالیت های ورزشی هوازی و قدرتی) پیامدهای مطلوب زیادی ایجاد می کند که در سالمندی سالم دخالت دارند. ب

مرور مطالعات انجام شده قبلی نشان داد در بیشتر کشورهای جهان و از جمله ایران ، تعداد بسیار کمی از سالمندان حداقل مقادیر توصیه شده فعالیت بدنی را انجام می دهند. عدم انجام فعالیت بدنی در بسیاری از بیماری های مزمنی که در سالمندی رخ می دهد از جمله بیماری های قلبی عروقی ، سکته ، دیابت قندی ، بیماری های تنفسی ، بیماری آلزایمر ، پرفشار خونی و سرطان دخالت دارد. فعالیت ورزشی منظم و افزایش آمادگی هوازی با کاهش مرگ و میر و ناتوانی همراه است و مشخص شده است بیماری و ناتوانی را کاهش و کیفیت زندگی افراد سالمند را بهبود می دهد.  

بر اساس توصیه های ACSM/AHA در مورد فعالیت بدنی افراد سالمند :

عامل کلیدی بهبود سلامتی انجام فعالیت ورزشی در سطح متوسط تا شدید ، حداقل 5 روز در هفته و هر دوی فعالیت های ورزشی هوازی و قدرتی است. حداقل 150 دقیقه فعالیت ورزشی هوازی با شدت متوسط ، یا دست کم 75 دقیقه فعالیت هوازی با شدت بالا یا ترکیبی معادل موارد فوق . فعالیت هوازی باید در وهله های دست کم 10 دقیقه ای انجام شود. افراد سالمند با توانایی حرکتی ضعیف باید به منظور پیشگیری از خطر افتادن 3 روز یا بیشتر در هفته تمرین تعادلی انجام دهند. اگر افراد سالمند به دلیل مشکلات سلامت قادر به انجام مقادیر توصیه شده فعالیت بدنی نمی باشند ، باید به اندازه توانی خود از نظر بدنی فعال باشند.

جمع بندی این پژوهش در قالب یک اینفوگراف به شکل ذیل است.


نظر شما :