اینفوگراف طراحی الگوی پهلوان پروری در ورزش ایران

طراحی الگوی پهلوان پروری در ورزش ایران توسط دکتر حسین زارعیان

تعداد بازدید:۱۶۶۸
در راستای پژوهش در حوزه ی ورزش قهرمانی این طرح توسط دکتر حسین زارعیان انجام گرفته است.
طراحی الگوی پهلوان پروری در ورزش ایران توسط دکتر حسین زارعیان

در پژوهش اکتشافی از نوع کیفی صورت گرفته توسط دکتر حسین زارعیان عضو هیئت علمی پژوهشگاه، چندین مدل مفهومی بر پایه ی یافته های پژوهش ترسیم شده است. چکیده چند مدل مهم به اختصاراشاره شده است. 

فرآیند پهلوان گرایی در حوزه فرآیندهای درونی و فرآیندهای بیرونی ترسیم گردید. فرآیندهای درونی به روح متعالی یک پهلوان اشاره داشته و فرآیندهای بیرونی به محیطی اشاره دارد که بر پهلوان و گرایش به پهلوانی تاثیرگذار می باشند. همچنین مدل شایستگی در سه مرحله طبقه بندی شده است که شامل خاک، درخت و آسمان است که با رنگ­های قهوه­ای خاک (شخص خود ورزشکار) رنگ سبز درختان (ویژگی های پهلوانی در پدیده ورزش) و رنگ آبی آسمان (سپهر باورها و جامعه) می باشند. 

 

 

درادامه نتایج  34 کد مرتبط با پیامدها شناسایی شد که در قالب پیامدهای توسعه پهلوان پروری در ورزش در چهار محور توسعه اجتماعی (حسن نیت، ورزش همگانی، امنیت اجتماعی و کاهش خشونت)، توسعه اقتصادی (رفاه نسبی، توسعه محلی)، توسعه ورزش اخلاقی (کاهش تقلب، ورزش پاک و عدالت و هدف والا)، توسعه روانی (کاهش هیجانات، برابری و بهبود روابط) و توسعه فنی (ملاک های بومی و عمر ورزشی) طبقه بندی شدند. در نهایت الگوی  فرآیند پهلوان پروری ورزش ایران در چهار گام و یک پیش درآمد به شرح زیر ارائه شد.  


نظر شما :