تجهیز آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه به یکی از مجهزترین دستگاه های ارزیابی وضعیت تعادل ایستا و پویا (پاسچروگرافی) بایودکس

۱۲ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۲:۲۷ کد : ۱۴ اخبار
تعداد بازدید:۲۱۳۲
آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه علوم ورزشی به یکی از مجهزترین دستگاه های ارزیابی وضعیت تعادل ایستا و پویا (پاسچروگرافی) بایودکس مجهز شد
تجهیز آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه به یکی از مجهزترین دستگاه های ارزیابی وضعیت تعادل ایستا و پویا (پاسچروگرافی) بایودکس

به گزارش روابط عمومی، پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی به‌منظور تجهیز و تقویت آزمایشگاه جامع علوم ورزشی خود، نسبت به تهیه مجهزترین دستگاه بررسی وضعیت تعادل ایستا و پویا (پاسچروگرافی) بایودکس اقدام و دوره آموزشی کار با این دستگاه را برگزار کرد.
 این دستگاه پیشرفته‌ترین سیستم ارزیابی کنترل پاسچر بوده و علاوه بر ارزیابی میزان تعادل ایستا و پویا، می‌توان تمرینات مربوط به تقویت آنها را نیز ارائه نمود.
سیستم جدید بایودکس علاوه بر امکانات نسخه‌های قبلی و ارتقای آنها، دارای قابلیت ارائه متغیرهای مربوط به مرکز فشار (COP) بوده و در تمامی محدوده‌های سنی دارای داده‌های هنجار بوده که میزان تعادل ایستا و پویای (در 12 مرحله) فرد را با هنجارهای موردنظر مورد مقایسه قرار می‌دهد. این سیستم دارای مؤلفه‌های ارزیابی Limit of Stability، Sensory Integration، Motor Control، Postural Stability، Bilateral Comparison، Fall Risk، Weight Bearing، Weight Shift، Maze Control و Random Control می‌باشد و می‌تواند در تمامی مؤلفه‌های ذکرشده اختلالات مرتبط با تعادل افراد را شناسایی نموده و پرتکل های درمانی و توانبخشی را برای آنها پیاده نمود.
بر اساس مؤلفه‌های ارزشمند این دستگاه، می‌توان برای ارزیابی مشکلات تعادل ورزشکارانی که در میادین ورزشی پر برخورد در معرض ضربات مکرر در ناحیه سر قرارگرفته و دچار اختلال نهفته تعادل می‌شوند، استفاده نمود. همچنین پروتکل‌های تمرینی این سیستم را علاوه بر ارزیابی ورزشکاران سالم و آسیب‌دیده، کودکان، بزرگسالان و میان‌سالان، می‌توان برای گروه‌های خاص مانند سالمندان که بدون دلیل دچار بهم خوردن تعادل و افتادن می‌شوند، بیماران سکته مغزی و بیماران مبتلابه ام‌. اس، کودکان دارای محدودیت حرکتی و تعادلی، کودکان دارای نقص توجه-بیش فعالی و هماهنگی رشدی و کودکان دارای بیماری‌های خاص مورداستفاده قرار گیرد. این سیستم علاوه بر استفاده محققان و دانشجویان علوم ورزشی، در مراکز درمانی همچون فیزیوتراپی‌، مراکز شنوایی‌سنجی و ارگونومیست ها کاربرد دارد.

کلید واژه ها: پاسچروگرافی تعادل ایستا


نظر شما :