اثری جدید و ارزشمند در حوزه حرکت‌شناسی، همراه با مثال‌ها و تحلیل‌های حرکتی و تصاویر گویا

کتاب حرکت‌شناسی سیستم اسکلتی عضلانی به‌تازگی روانه بازار کتاب شد

تعداد بازدید:۳۴۵۲
پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی کتاب حرکت‌شناسی سیستم اسکلتی عضلانی را منتشر کرد
کتاب حرکت‌شناسی سیستم اسکلتی عضلانی به‌تازگی روانه بازار کتاب شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم ورزشی،" کتاب حرکت‌شناسی سیستم اسکلتی عضلانی" تألیف: دکتر لیلا غزاله عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) و دکتر صفورا قاسمی عضو هیات علمی دانشگاه اراک از سوی انتشارات پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی منتشر شد.


آشنایی با کتاب از زبان مؤلفان:

حرکت و جابه‌جایی یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه بدن انسان و یک ضرورت برای بقا در طول دوره‌های تکامل بوده است. مطالعه حرکت انسان نخستین بار در ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال قبل از میلاد، توسط فیلسوفان یونانی انجام شد. در کشور یونان به مطالعه حرکت کینزیولوژی گفته می‌شد و این واژه هنوز هم در دانشگاه‌های معتبر دنیا و مجامع علمی مورداستفاده قرار می‎گیرد. اصطلاح یونانی کینزیولوژی از دو کلمه Cinesis به معنای حرکت و  Logosبه معنای مطالعه، مشتق شده است.

حرکت انسان را می‌توان از جنبه‌های مختلف آناتومیکی، فیزیولوژیکی، بیومکانیکی، کنترل حرکتی، روان‌شناختی، اجتماعی و فلسفی موردمطالعه قرارداد. بااین‌حال زمانی که این مطالعه از جنبه‌های آناتومیکی، فیزیولوژیکی و بیومکانیکی صورت می‌گیرد، در حیطه کینزیولوژی قدم نهاده شده است. به‌عبارت‌دیگر در علم کینزیولوژی، محقق حرکت را از جنبه‌های آناتومیکی، فیزیولوژیکی و بیومکانیکی موردمطالعه قرار می‌دهد.

تمام حرکات انجام‌شده از ساده تا پیچیده، نتیجه عمل متقابل اجزای آناتومیکی و نرو فیزیولوژیکی هستند. اجزای آناتومیکی بدن انسان مانند استخوان‌ها، عضلات، تاندون‌ها و غیره، به‌عنوان یک شالوده جهت اجرای تمامی حرکات به کار گرفته می‌شوند. در این میان میلیون‌ها سلول عصبی در بدن، این توانایی را به انسان می‌ دهد . تا بتوانند حرکات ارادی را تنظیم کرده و آنها را اجرا نماید. ازاین‌رو، آناتومی و فیزیولوژی، اجزای ضروری مطالعه حرکات انسان هستند. بیومکانیک نیز که دانشی برگرفته از علم فیزیک است به ما اجازه می‌دهد تا نیروهای مؤثر بر بدن را مشخص نماییم و توصیف دقیقی از اجرای حرکات و کار آیی آنها داشته باشیم. بنابراین، می‌توان گفت کینزیولوژی، مطالعه چندجانبه حرکت انسان است.

کتاب درسی حاضر که برگرفته از کتب و منابع معتبر کینزیولوژی است باهدف استفاده دانشجویان مقطع کارشناسی رشته تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، مورد نگارش قرارگرفته است. ازجمله ویژگی‌های کتاب حاضر می‌توان به منطبق بودن مطالب با سرفصل‌های ارائه‌شده از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، استفاده از مثال‌ها و تحلیل‌های حرکتی جهت درک مفاهیم و تصاویر گویا اشاره نمود. درباره تصاویر کتاب حاضر باید متذکر شد که اکثر تصاویر برای نخستین بار و اختصاصاً برای همین کتاب مورد طراحی قرارگرفته است. امید است مطالب نگاشته شده، به‌عنوان منبعی مکفی در پیشبرد اهداف آموزشی مدرسان و دانشجویان مثمر ثمر واقع شود.

شناسنامه کتاب
•    ناشر: پژوهشگاه تربیت‎‌‎بدنی و علوم ورزشی
•    تألیف: دکتر لیلا غزاله و دکتر صفورا قاسمی
•    نوبت چاپ: اول ـ 1399
•    قطع کتاب: وزیری
•    تعداد صفحات: 316 صفحه (مصور و رنگی)
    قیمت: 140000 تومان‌


علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید کتاب با شماره تلفن 02188747632 داخلی 200 تماس حاصل و برای خرید آنلاین کتاب‌های انتشارات پژوهشگاه تربیت‌بدنی به آدرس لینک https://ssrc.ac.ir/farhangi/fa/page/318 مراجعه نمایند.

برای دریافت فایل pdf کتاب اینجا کلیک نمایید.
 

کلید واژه ها: کتاب انتشارات پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی حرکت‌شناسی سیستم اسکلتی عضلانی


نظر شما :