کتاب رشد حرکتی در طول عمر منتشر شد

۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۳ کد : ۳۴۵ معاونت فرهنگی و اجتماعی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۳۱۷۳
پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی کتاب رشد حرکتی در طول عمر را منتشر کرد
کتاب رشد حرکتی در طول عمر منتشر شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی،" کتاب رشد حرکتی در طول عمر" تألیف: نانسی گِتچِل و کاتلین. ام. هِی وود با ترجمه: دکتر مهدی نمازی‌زاده و دکتر امیر شمس از سوی انتشارات پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی منتشر شد.
پس‌ازآنکه کتاب "رشد حرکتی در طول عمر" در طی بیش از ۲۰ سال با استقبال اساتید و دانشجویان در تمامی مقاطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی رشته رفتار حرکتی) روبه‌رو شد و ۱۴ چاپ مختلف در این سال‌ها عرضه گردید، اکنون ویراست ششم و نسخه جدید این اثر ارزشمند که حاوی مفاهیم و یافته‌های نوین پژوهشی و روزآمد در این شاخه از علوم ورزشی است، آماده ارائه به جامعه دانشگاهی، پژوهشگران و تمامی علاقه‌مندان به حوزه رفتار حرکتی است.
شایان‌ذکر است در تدوین نسخه جدید این کتاب، یکی از اساتید صاحب‌نام، «نانسی گِتچِل» حاصل عمری تجربه و پژوهش‌های انجام‌شده خود را در کنار تلاش‌های علمی مؤلف اصلی «کاتلین. ام. هِی وود» هم‌افزایی نموده است و در قالب یک کتاب درسی جامع و با رویکردی کاربردی و مهارت آفرینی این اثر را پدید آورده‌اند.


آشنایی با کتاب


بخش اول شامل 3 فصل از مفاهیم بنیادی است. کلید فهم بخش اول، درک درست مدل محدودیت‌های نیوول است که تمام متن بر اساس آن سازماندهی‌شده است. فصل اول، به تعریف اصطلاحات و روش‌های مطالعه در رشد حرکتی می‌پردازد. فصل دوم، دیدگاهی کلی در مورد رشد حرکتی از جنبه‌های تاریخی و تئوریکی را بیان می‌کند. در فصل سوم، اصول حرکت و پایداری که زیربنای تمام حرکات و راهنمایی برای رشد حرکتی هستند، معرفی می‌شوند.
در بخش دوم، 2 محدودیت فردی مهم - نمو جسمانی و فرآیند افزایش سن - به‌عنوان سیستم‌های کلی و خاص بدنی و نحوه تغییر آنها در طول عمر، موردبحث و بررسی قرار می‌گیرند.
بخش سوم به توصیف تغییرات الگوهای حرکتی در طول عمر می‌پردازد. فصل ششم، رشد حرکتی در دوره کودکی را بررسی می‌کند. رشد مهارت‌های جابجایی در فصل هفتم و رشد مهارت‌های پرتابی در فصل هشتم موردبحث قرار می‌گیرند. فصل نهم نیز به رشد مهارت‌های دستکاری می‌پردازد. این فصل‌ها جزئیات زیادی در رابطه با تغییرات مداومی که یک فرد در طول دوره رشد مشاهده می‌کند را ارائه می‌دهند.
بخش‌های بعدی بر روی محدودیت‌های دیگری تمرکز دارند که حرکات به وجود آمده از تعامل این محدودیت‌ها را متأثر و بر تغییر آنها در طول عمر تأکیددارند.

بخش چهارم بر احساس و ادراک به‌طوری‌که با عمل در تعامل هستند و بخش پنجم بر تأثیرات روان‌شناختی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین تأثیر دانش بر حرکت تمرکز دارند. بخش ششم نگاهی به 4 مؤلفه اصلی مهم آمادگی جسمانی و چگونگی محدود کردن حرکات توسط آنها هنگام تغییر در طول عمر می‌پردازد. بسیاری از متخصصان، اصول آموزش بزرگسالان را برای کودکان، جوانان و سالمندان، بدون درک محدودیت‌های خاص آنها اعمال می‌کنند. این فصل‌ها دستورالعمل‌های لازم در این زمینه را مطرح می‌کنند. برای کسانی که از اپیدمی شدن چاقی در بین کودکان و جوانان نگران هستند، بخش ششم حاوی اطلاعات ارزشمندی در این زمینه است.
فصل پایانی، خوانندگان را به استفاده از مطالب یاد گرفته‌شده درباره تغییر محدودیت‌ها و تعامل آنها با افراد و موقعیت‌های واقعی تشویق می‌کند. به‌منظور فراهم نمودن موقعیت‌های بیشتر برای خوانندگان، در مورد انعکاس مطالبی که درباره رشد حرکتی در طول عمر یاد گرفته‌اند و به‌کارگیری آنها در موارد خاص، به گسترش این فصل اقدام نمودیم.


ویژگی‌های ویراست ششم (از زبان مؤلفان)
    رشد حرکتی در دنیای واقعی: به‌منظور یادآوری رشد حرکتی به‌عنوان یکی از بخش‌های عمومی در تجربه انسان، هر فصل را با ذکر یک تجربه حقیقی آغاز کرده‌ایم؛ چیزی که برای اکثر ما یک تجربه بوده و یا به‌طور مکرر در رسانه‌ها با آن مواجه شده‌ایم.
    اهداف فصل: مهم‌ترین مفاهیمی که در خلال مطالعه فصل، باید یاد گرفته و درک کنید را شامل می‌شوند.
    واژه‌نامه مداوم: در داخل متن هر فصل واژه‌هایی را مشاهده می‌کنید. این واژه‌ها در داخل متن به‌طور برجسته نوشته‌شده‌اند تا بتوانید معنی آنها را از داخل کادرها دریابید. برخی دیگر از واژه‌ها نیازی به معنی کردن ندارند، زیرا در داخل خود متن به معنی آنها اشاره‌شده است. آن کلمات برای کمک به شما در درک معنی‌شان به‌صورت برجسته نوشته‌شده‌اند.
    سؤالات کاربردی: در خلال فصل‌ها، سؤالاتی را برای تفکر بیشتر در مورد موضوعات طراحی کرده‌ایم. این سؤالات، شمارا برای تفکر در مورد نحوه عمل والدین و دیگر متخصصان درباره موضوعات موردبحث، در دنیای واقعی به چالش فرامی‌خواند.
    نکات کلیدی: این نکات به‌منظور تأکید بر موضوعات اصلی و نتایج بخش، در کادرهای داخل متن ارائه‌شده‌اند.
    راهنمای درسی اینترنتی: در این راهنما، فعالیت‌های آزمایشگاهی است که شامل مثال‌هایی برای انجام این فعالیت هست. اگر کتاب اصلی را خریداری کرده‌اید، یک کد برای دسترسی به راهنمای درسی اینترنتی در اختیار شما قرار می‌گیرد. در غیر این صورت باید کد لازم را برای دسترسی به راهنمای درسی اینترنتی و فیلم‌ها خریداری نمایید.
    عناصر ارزیابی: بیشتر فصل‌ها، شامل یک عامل ارزیابی هستند که به شما در مشاهده و ارزیابی برخی از جنبه‌های رشد حرکتی کمک می‌کنند. این عناصر به شما در درک چگونگی سنجش محققان و دیگر متخصصان در مورد برخی از جنبه‌های رشد حرکتی نیز کمک خواهند کرد.
    خلاصه و جمع‌بندی: این بخش در انتهای هر فصل قرار دارد و خلاصه‌ای کلی از موضوعات موردبحث در خلال فصل را ارائه می‌کند.
    تقویت محتوای فصل: به‌منظور کمک به ارتقای یادگیری مفاهیم در دیدگاه محدودیت‌ها، در انتهای هر فصل بخشی با عنوان «تقویت آنچه در مورد محدودیت‌ها آموخته‌اید» ارائه‌شده است که هدف از این کار تشویق شما برای موارد زیر است:
1.    نگاهی اجمالی بر تجربه حقیقی که در ابتدای هر فصل ارائه‌شده است.
2.    ارزیابی دانش خود با جواب دادن به سؤالات مطرح‌شده در رابطه با موضوعات
3.    تکمیل تمرینات یادگیری به‌عنوان راهی برای به کار بردن آنچه آموخته‌اید را فراهم می‌کند.
این کتاب در قطع: وزیری (582 صفحه) و به قیمت: 88000 تومان آماده ارائه به دوست داران کتاب است. علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید کتاب مذکور با شماره تلفن‌های 88747884-88747632 داخلی 214 تماس حاصل نمایند.
همچنین برای خرید اینترنتی کتب موردنظر اینجا کلیک نمایند.

 

کلید واژه ها: کتاب رشد حرکتی در طول عمر نانسی گِتچِل و کاتلین. ام. هِی وود دکتر مهدی نمازی‌زاده و دکتر امیر شمس انتشارات پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی


نظر شما :