دهمین نشست شورای هماهنگی مراکز آموزشی و پژوهشی ورزش کشور برگزار شد

۰۳ مهر ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۳ کد : ۱۹ معاونت پژوهشی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۲۳۹
دهمین نشست شورای هماهنگی مراکز آموزشی و پژوهشی ورزش کشور با حضور روسای دانشکده ها و مدیران گروه‌ها در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
دهمین نشست شورای هماهنگی مراکز آموزشی و پژوهشی ورزش کشور برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم ورزشی دهمین نشست شورای هماهنگی مراکز آموزشی و پژوهشی ورزش کشور با حضور روسای دانشکده ها و مدیران گروه‌های تربیت بدنی دانشگاه‌های گیلان، بوعلی سینا همدان، خوارزمی، تربیت مدرس، زنجان، صنعتی شاهرود، شهید باهنر کرمان، شهید چمران اهواز، فردوسی مشهد، فرهنگیان، قم، کاشمر، لرستان، مازندران، هرمزگان، گلستان، شاهد و نهاوند و نمایندگان انجمن علمی تربیت بدنی، انجمن علمی رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی و نماینده انجمن علمی آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی و همچنین نماینده کمیته برنامه‌ریزی و گسترش علوم ورزشی، نماینده پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، نمایندگان معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی وزارت ورزش و جوانان و مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
در این جلسه که بیش از 30 عضو هیات علمی از 25 مرکز آموزشی و پژوهشی ورزش کشور حضور داشتند در خصوص موضوعات زیر بحث و تبادل‌نظر شد.

  • ارائه گزارش و بیان چشم‌انداز آتی و نحوه اجرای طرح‌های مشترک پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با دانشکده‌ها و دستگاه‌های اجرایی ورزش کشور
  • شناسایی راهکارهای تعامل هدفمند وزارت ورزش و جوانان و دانشکده‌ها و گروه‌های علوم ورزشی دانشگاه‌های کشور
  • ارائه گزارش کمیته مشترک تخصصی اداره کل تربیت بدنی و گروه تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  • بحث و تبادل‌نظر در خصوص اهداف و برنامه‌های گروه برنامه‌ریزی و گسترش علوم ورزشی
  • تعامل دستگاه‌های دولتی و خصوصی و حوزه صنعت  با دانشگاه‌های کشور

در ابتدای این نشست پس از خیرمقدم توسط دکتر حمید محبی دبیر شورای هماهنگی خدمت میهمانان ، دستور جلسه شورا و موارد موردبحث در جلسه قرائت شد.
اولین موضوع موردبحث این نشست گزارش فعالیت‌های انجام‌شده و بیان چشم‌انداز آتی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی بود که توسط دکتر علی شریف نژاد سرپرست پژوهشگاه ارائه شد.
دکتر شریف نژاد پس از تشکر و قدردانی  از زحمات دکتر رضا قراخانلو ریاست پیشین پژوهشگاه و بنیان‌گذار شورای هماهنگی، گزارش مفصلی در خصوص وضعیت پژوهش پژوهشگاه ارائه کرد. در گزارش دکتر شریف نژاد آمده است پژوهشگاه در حال حاضر در حل اجرای 68 طرح پژوهشی می‌باشد که از این تعداد 32 طرح توسط اعضاء هیات علمی پژوهشگاه و 36 طرح توسط اعضاء هیات علمی دانشگاه‌های کشور در حال اجرا می‌باشد.
وی افزود: پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی به عنوان یک نهاد ملی در حوزه ورزش مصمم است تا از تمامی ظرفیت‌های ملی در این حوزه استفاده نماینده به‌عنوان‌مثال در حوزه طرح‌های پژوهشی 86 عضو هیات علمی از دانشگاه‌های مختلف کشور در خصوص داوری، نظارت و یا اجرای این طرح‌های تحقیقی با پژوهشگاه همکاری داشته و بیش از 50 نفر نیز همکار اصلی و یا همکار طرح‌های تحقیقی می‌باشند. دکتر شریف نژاد در ادامه اظهار کرد: پژوهشگاه درصدد است برای تربیت پژوهشگران جدید اقدامات جدی را انجام داده و در سطح گسترده‌تری اقدام به پرورش نیروهای جوان و خلاق نماید.
 ازجمله این طرح‌ها به‌کارگیری نیروهای جوان در قالب کمک محقق در طرح‌های تحقیقی، دوره شش‌ماهه فرصت مطالعاتی برای دانشجویان دوره دکتری و دوره پسا دکتری برای فارغ‌التحصیلان دوره دکتری می‌باشد. همچنین تأکید ایشان بر اجرای طرح‌های مشارکتی با دانشکده‌ها و گروه‌های تربیت بدنی سراسر کشور بود. در این زمینه اگر یک عضو هیات علمی که بتواند نیاز منطقه خود را تشخیص داده و بر اساس این نیاز طرح پژوهشی مشترکی با مشارکت دانشگاه خود ارائه نماید اینگونه طرح‌ها در اولویت انجام قرار خواهند گرفت.

در ادامه این نشست ،دکتر یونسیان از دانشگاه صنعتی شاهرود از پژوهشگاه درخواست کرد تا بانک اطلاعات پژوهشگران، وسایل آزمایشگاهی، تجهیزات و امکانات دانشگاه‌های  کشور را تهیه و در اختیار دانشکده‌ها و گروه‌های تربیت بدنی سراسر کشور قراردهد.
سپس دکتر رزیتا فتحی از دانشگاه مازندران پیشنهاد داد تا پژوهشگاه از ظرفیت‌های دانشکده‌ها استفاده بیشتری نموده و سعی نماید با ایجاد هسته‌های پژوهشی در دانشگاه‌های مختلف ارتباطات خود با جامعه علوم ورزشی را توسعه دهد.
 در ادامه این نشست ، دکتر سهرابی رئیس دانشکده تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد نیز پیشنهاد داد تا پژوهشگاه با تمرکززدایی، سعی در توسعه قطب‌های علمی و فناوری در حوزه ورزش نماید.
سپس دکتر رضا شجیع در خصوص وضعیت ورزش کشور توضیحات مفصلی را ارائه نمود و جایگاه علوم ورزشی، تحقیق و پژوهش را در حل مسائل و مشکلات کشور مشخص کرد. در گزارش وی آمده است کشورهای توسعه‌یافته در حوزه ورزش تا چه میزان به موضوع پژوهش بهاداده و به تحقیق و پژوهش می‌پردازند. پس از مشخص ساختن جایگاه تحقیق و پژوهش ایشان بیان داشتند که در کشور ما حتی برای پژوهشگاه در شوراهای مشورتی حوزه ورزش کرسی مشخصی وجود نداشته و مسئولین و تصمیم‌گیرندگان جایگاه مناسبی برای مسائل علمی در ورزش ایجاد نکرده‌اند.
سپس محمدرضا فضلی مسئول دفتر تحقیقات کاربردی وزارت ورزش و جوانان در ادامه این مبحث به نمایندگی از وزارت ورزش و جوانان در خصوص موضوع چالش‌های حوزه پژوهش در ورزش کشور خاطرنشان کرد: صرف هزینه در این بخش می‌تواند ازجمله بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در ورزش کشور باشد. ایشان یکی از راه‌های ارتباط اعضاء هیات علمی دانشگاه‌ها با وزارت ورزش را عضویت در شوراهای پژوهش ادارات کل تربیت بدنی استانها بیان داشته و اعلام کرد 132 عضو هیات علمی از دانشگاه‌های مختلف کشور تاکنون به عضویت در شوراهای پژوهش درآمده و از آنان درزمینهٔ های علمی در ادارات کل تربیت بدنی و جوانان استفاده می‌شود. ایشان همچنین گزارش داد 104  طرح پژوهشی توسط ادارات کل استانها پذیرفته و به تصویب رسیده است.
در ادامه مبحث ارتباط دانشکده‌ها  و گروه‌های تربیت بدنی و وزارت ورزش و جوانان افشین مولایی نتایج یک تحقیق علمی را بیان نمود وی بابیان نتایج این گزارش علمی نشان داد حمایت‌های علمی به عنوان یک شیوه بسیار مهم برای پیشرفت و موفقیت سازمان‌های ورزشی می‌تواند تلقی شده و کشورهایی که در این خصوص دارای پشتوانه علمی هستند توانسته‌اند بسیار موفق‌تر از سایر کشورها عمل نمایند.
دکتر صدیقه حیدری نژاد و دکتر رزیتا فتحی در خصوص این بحث پیشنهاد دادند وزارت ورزش و جوانان تعامل بیشتری با دانشکده‌ها و گروه‌های علوم ورزشی دانشگاه‌های کشور داشته باشد و  حتی برای بازدید از دانشکده‌ها از مسئولین وزارت ورزش دعوت به عمل آوردند.
دکتر سهرابی در ادامه  افزود  در سال جاری کاروان ورزشی ایران برای مسابقات آسیایی دارای عملکرد ضعیف‌تری نسبت به دوره‌های قبل بود و این یکی از موضوعاتی است که دانشکده‌های تربیت بدنی دانشگاه‌های کشور می‌توانند در خصوص این موضوع گزارش علمی تهیه نموده و به آسیب‌شناسی این موضوع بپردازند.
دکتر قره خانی از دانشگاه زنجان خطاب به نمایندگان وزارت ورزش و جوانان بیان داشت  نمایندگان دانشگاه‌ها برای ورود در شوراهای راهبردی دچار مشکلات متعددی بوده و برای رفع این مشکلات وزارت ورزش و جوانان می‌بایست به صورت ساختارمند این موضوع را حل نماید.

در ادامه این بحث دکتر محمدحسین علیزاده با ابراز خوشحالی از حضور افراد دانشگاهی در وزارت ورزش و جوانان بیان داشت باید با همکاران وزارت ورزش و جوانان به یک تفاهم و زبان مشترک دست پیدا کنیم تا بتوانیم با سینرژی بیشتری فعالیت‌ها را پیش برده و به علمی شدن بیشتر ورزش کمک نماییم.
در خاتمه سه نماینده وزارت ورزش و جوانان اقدام به جمع‌بندی موضوع رابطه دانشکده هاو گروه‌های علوم ورزشی با وزارت ورزش و جوانان نمودند. دکتر رضا شجیع در این زمینه افزود: بهتر است کارگروهی متشکل از نمایندگان شورای هماهنگی و همکاران وزارت ورزش و جوانان تشکیل‌شده و اقدام به انتقال مسائل و سعی در رفع آنها نمایند.
افشین مولایی نیز بیان داشت باید با همکاری هم گزارش‌های علمی و به‌دوراز گرایش‌های سیاسی را تدوین نموده و ارائه نماییم. محمدرضا فضلی نیز در پایان افزود: برای رفع نیازهای پژوهشی ورزش کشور در سال‌های گذشته پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی تأسیس شد و البته دفتر تحقیقات کاربردی وزارت ورزش نیز برای رفع نیازهای پژوهشی آن وزارتخانه ایجاد گردید. تعامل پژوهشگاه، این دفتر و البته دانشکده‌های تربیت بدنی و علوم ورزشی می‌تواند در رفع نیازهای پژوهشی بسیار مؤثر باشد. مدیر دفتر تحقیقات کاربردی وزارت ورزش و جوانان بیان داشت حتی در بحث تأسیس رشته‌های تحصیلی موردنیاز وزارت ورزش و جوانان نیز می‌بایست تعامل قوی بین گروه برنامه‌ریزی و گسترش علوم ورزشی و وزارت ورزش و جوانان وجود داشته باشد تا بتوان برای رفع نیازهای جامعه اقدام به پرورش نیروهای جدید نمود.
دکتر علیزاده مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه نشست موضوع بعدی را مطرح نموده و در خصوص دروس تربیت بدنی عمومی 1 و 2 با اعضاء شورا همفکری نمود. ایشان معتقد است در این دروس می‌بایست ضمن آشنایی دانشجویان به حوزه ورزش اقدام به ترغیب و تشویق آنان برای حضور در میادین ورزش نموده و ورزش همگانی را در بین دانشجویان کشور توسعه دهیم.وی بیان داشت در هر سال هزینه‌های بسیار زیادی صرف تأمین تجهیزات این دروس و پرداخت حق‌الزحمه مدرسان می‌شود و انتظار می‌رود با صرف چنین هزینه‌هایی بتوانیم ضمن توسعه فعالیت بدنی در این قشر عظیم، با پر کردن اوقات فراغت دانشجویان با ورزش سلامتی آنان را نیز ارتقاء دهیم. دکتر علیزاده عنوان کرد در این حوزه چند مشکل وجود دارد:

  1. در دانشگاه‌های مختلف الگوهای متفاوتی برای ارائه این دروس وجود دارد و گاها به شکل سلیقه‌ای با این موضع برخورد می‌شود.
  2. دومین مشکل تعامل مناسب دانشکده/گروه‌های تربیت بدنی با ادارات کل تربیت بدنی دانشگاه‌ها است.
  3. سومین موضوع، عدم اجرای الگویی واحد توسط اساتید این دروس است.
  4. موضوع چهارم بحث فلسفه این دو درس است که نیاز است موردبررسی مجدد و بازبینی قرار گیرد.
  5. پنجمین نکته این است که در برخی دانشگاه‌ها امکانات لازم و کافی برای برگزاری شایسته این دروس وجود ندارد و اساتید عمدتاً با تنگناهایی روبرو هستند.

مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم گفت:  با توجه به این مشکلات، همکاران ما در دفتر برنامه‌ریزی و گسترش علوم ورزشی قرار شد یک مطالعه بر روی این موضوعات انجام داده و پیشنهاد‌ها خویش را بیان کنند. وی افزود : اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم آمادگی کامل دارد تا هرگونه اقدام مناسبی را در این خصوص انجام دهد تا بتوانیم میزان اثربخشی این دروس را افزایش دهیم.
سپس دکتر رحمتی از دانشگاه لرستان بیان داشت در آن دانشگاه کلیه اساتید حداقل دو واحد دروس کارشناسی تدریس می‌کنند و ممکن است دروس تربیت بدنی عمومی یک و دو نیز جزو دروس هر ترم این اساتید باشد. با این روش اساتید عضو هیات علمی دانشگاه با حضور بیشتر در کلاس‌های درس تربیت بدنی عمومی، ضمن بالا بردن کیفیت کلی این کلاس‌ها به رفع مشکلات موجود کمک بهینه ای می‌نمایند. ایشان پیشنهاد داد که این الگو نیز در سایر دانشگاه‌ها پیاده شود.
سپس دکتر نصیری از دانشگاه شاه گفت: بهتر است در این خصوص از موازی کاری پرهیز نموده و تمامی دستگاه‌های متولی در این موضوع در یک اقدام مشترک و گروهی سعی در رفع مشکلات موجود در این زمینه نمایند.
دکتر صدیقه حیدری نژاد از دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه بیان داشت: با توجه به تفاوت دانشگاه‌ها و شرایط حاکم بر آنها نمی‌توان یک الگوی یکسان و مشابه را برای همه دانشگاه تجویز نمود و بهتر است در این خصوص اختیاراتی را به دانشگاه‌ها داد تا با توجه به شرایط موجود بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ نمایند.
دکتر الهی رئیس دانشکده علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی نیز اظهار داشت: به اعتقاد من با واحد تربیت بدنی 1 و 2 نمی‌تواند افراد را ورزشکار کرد، کارایی این کلاس‌ها باید مجدداً بررسی شوند و در بسیاری موارد سرفصل‌هایی که ابلاغ‌شده‌اند را تنها می‌توان در دانشگاه‌هایی مورداستفاده قرارداد که دانشکده و اداره کل مدیریت یکسانی رادارند. ایشان طرح جدید دانشگاه خوارزمی برای بررسی دروس تربیت بدنی واحد 1 و 2 را به حضار معرفی نمود و از اجرای یک طرح آزمایشی و بررسی اثربخشی آن توضیح داد.
دکتر یلفانی رئیس دانشکده علوم ورزشی دانشگاه بوعلی سینا همدان یکی از مشکلات دیرینه در این حوزه را تعاملات درون دانشگاهی بین دستگاه‌های مرتبط عنوان کرد و افزود: بهتر است برای تعامل بیشتر این دستگاه‌ها به یک ساختار علمی و اثربخش دست‌یافته و آن را اجرایی نماییم.
دکتر قراخانلو نماینده گروه تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه جلسه ضمن تشکر و قدردانی از حضور اعضاء شورا در دهمین نشست شورای هماهنگی گفت:  فعالیت دانشکده و گروه‌های تربیت بدنی در دانشگاه‌های کشور دارای اثربخشی کافی نبوده و بهتر است الگوی تربیت دانشجو و در کل الگوی فعالیت دانشکده‌ها تغییر یابد. باید نیازها را بهتر شناخت و با خلاقیت بیشتری فعالیت نمود. ایشان پیشنهاد داد  در دستور بعدی نشست شورا، باید وضعیت رشته علوم ورزشی در کشور را موردنقد و بررسی قرار دهیم و سعی کنیم از کلیشه خارج شویم و یک رویکرد جدید را پیش بگیریم و دانشکده‌های کشور را به سمت پژوهشکده شدن و تربیت پژوهشگر سوق دهیم.
در انتهای نشست دکتر علیزاده و دکتر محبی از اعضاء شورا تشکر نموده و اعلام داشتند دانشگاه‌هایی که متقاضی برگزاری نشست یازدهم هستند به صورت کتبی پیشنهادات خویش را به پژوهشگاه ارسال نمایند تا هیات مدیره در این خصوص بررسی های لازم را انجام داده و محل برگزاری نشست بعدی را مشخص نماید.

کلید واژه ها: دهمین نشست شورای هماهنگی مراکز آموزشی و پژوهشی ورزش کشور برگزار شد


نظر شما :