کد خبر: 33286 تاریخ انتشار : 1396/7/11-10:40:24

پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی

گرم کردن بدن؛ کلید رهایی از درد پهلو هنگام ورزش
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم ورزشی با تأکید بر اهمیت شروع تدریجی تمرین بدنی گفت: گرم کردن بدن قبل از تمرینات ورزشی مانع از بروز درد پهلو هنگام ورزش می‌شود.
احساس درد در ناحیه پهلو یا گرفتگی پهلو (side stitch/ side ache or side cramp) هنگام دویدن یا شنا کردن یکی از شایع‌ترین دردهایی است که به‌ویژه در کودکان و نوجوانان روی می‌دهد و گاه باعث دل‌زدگی آنان از تمرین‌های بدنی می‌شود.
دکتر سعید نقیبی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم ورزشی در مورد دلیل این درد می‌گوید: بدن با شروع فعالیت بدنی به اکسیژن بیشتر نیاز دارد، تپش قلب بالا رفته و خون بیشتری وارد بدن می‌شود.
سعید نقیبی ادامه داد: یکی از عضلات فعال حین فعالیت بدنی عضلات تنفسی همچنین عضله دیافراگم بین قفسه سینه و ناحیه شکمی است. این عضله تنه ما را به دو بخش تقسیم کرده و عمل دم و بازدهم را انجام می‌دهد.
وی افزود: در فعالیت بدنی زمانی برای تطابق عضلات و اندام‌ها برای افزایش جریان خون در ناحیه شکمی نیاز داریم. اگر با شیب تند و بدون گرم کردن فعالیت را آغاز کنیم، خون کافی به این ناحیه نمی‌رسد و اسیدلاکتیک جمع شده در این ناحیه باعث درد در ناحیه پهلو می‌شود.
متخصص فیزیولوژی ورزشی ادامه داد: بنابراین مهم‌ترین دلیل این عارضه آغاز فعالیت بدنی بدون مرحله گرم کردن است که اکسیژن کافی به عضلات نمی‌رسد و احساس درد می‌کنیم.
وی در مورد بهترین راهکار برای رهایی از این درد گفت: مهم‌ترین روش پیشگیری گرم کردن است، باید در شروع فعالیت زمان کافی به عضلات بدهیم تا گرم شوند و به‌تدریج فعالیت را افزایش داده و در پایان فعالیت، سرعت انجام تمرین را کند می‌کنیم.
وی گفت: زمانی که دچار درد پهلو می‌شویم، باید شدت فعالیت را پایین آوریم تا اکسیژن بیشتری به عضلات رسیده و درد رفع شود.
نقیبی در مورد اینکه آیا مصرف غذا پیش از ورزش مناسب است، توضیح داد: اگر فردی غذا مصرف کرده باشد، به دلیل برقرار شدن جریان خون زیاد در سیستم گوارشی، هنگام تمرین بدنی احساس درد خواهد کرد.
** لزوم رعایت 2 ساعت فاصله زمانی بین تمرین بدنی و غذا خوردن
وی افزود: باید بین زمان غذا خوردن و ورزش کردن دستکم 2 ساعت فاصله باشد، البته وعده غذایی کم‌حجم مانند صبحانه سبک شامل یک لیوان شیر گرم و چند خرما مناسب است؛ به‌طورکلی نباید از قندهای غیرطبیعی مانند بیسکوئیت و شکلات استفاده کرد و بهتر است قندهای طبیعی مصرف کرد زیرا این قندها به‌تدریج در بدن آزاد می‌شود و استفاده آن‌ها پیش از تمرین بدنی مناسب‌تر است.
نقیبی در مورد بهترین زمان برای ورزش کردن گفت: ورزش صبحگاهی برای بدن مناسب است، هرچند برخی افراد صبح‌ها روحیه بهتری دارند و برخی عصرها و هر فرد باید نسبت به روحیه خود زمان تمرین بدنی را تنظیم کند. باوجوداین بهترین زمان برای ورزش‌های سنگین‌تر و حرفه‌ای ساعت 16 تا 18 عصر است.
نقیبی با تأکید بر اهمیت ورزش در تندرستی نیز توصیه کرد: در زندگی شهرنشینی محدودیت‌ها خیلی زیاد است و بهترین راهکار استفاده از یک دوچرخه ثابت در داخل منزل است.
وی در این مورد که آیا این نوع ورزش به‌زانو آسیب نمی‌زند، گفت: دوچرخه ثابت هیچ آسیبی به‌زانو نمی‌زند و حتی وضعیت زانوی آسیب‌دیده را بهتر می‌کند و نسبت به راه رفتن فشار کمتری روی زانو وارد می‌کند.
نقیبی ادامه داد: هرچند فرد در استفاده از دوچرخه ثابت نسبت به دیگر وسایل ثابت و داخل منزل مانند تردمیل کالری کمتری می‌سوزاند، این مزیت را دارد که فرد می‌تواند حتی نشسته پشت میز کارش با آن ورزش کند.
منبع: بخش علمی ایرنا
 خبرنگار: منصوره شوشتری
©2017 All Rights Reserved