کد خبر: 32942 تاریخ انتشار : 1396/3/17-1:36:21

پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی

بعد از افطار ورزش کنید
سرپرست پژوهشکده طب ورزشی با اشاره به اینکه درهرجلسه ورزشی حدود یک تا دو لیتر آب بدن به صورت تعریق دفع می شود، به روزداران توصیه کرد که به هیچ وجه قبل از افطار ورزش نکنند.
به گزارش  روابط عمومی پژوهشگاه علوم ورزشی، دکتر سعید نقیبی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم ورزشی گفت: برای ورزش وتحرک درماه رمضان چند پیش‌فرض در نظر گرفته می‌شود اول اینکه باید مشخص شود که ماه رمضان در چه ماه‌های از سال قرارگرفته است و فاصله زمانی میان افطار تا شام چقدر است.
وی خاطرنشان کرد: برای مثال اکنون‌که ماه رمضان در انتهای فصل بهار و اوایل فصل تابستان واقع‌شده است طول روز زیاد و فاصله بعد از افطار تا شام کوتاه است که این شرایط را برای ورزش کردن در ماه رمضان را محدود می‌کند.
نقیبی گفت: بنابراین امسال با توجه به اینکه فاصله میان افطار تا انتهای شب زیاد نیست باید وعده افطاری را سبک انتخاب کرد تا بتوانیم بعد از افطار ورزش کنیم.
وی خاطرنشان کرد:در اصول ورزش قیدشده که هر 15 تا 20 دقیقه در حین ورزش باید مایعات مصرف شود بنابراین اگر بخواهیم در این هوای گرم ورزش کنیم و هر 15 تا 20 دقیقه آب مصرف نکنیم فشار زیادی بر بدن وارد می‌شود که این موضوع ورزش کردن قبل از افطار را پرخطر می‌سازد زیرا کم‌آبی سلسله زیان‌های گسترده‌ای به سلول‌های بدن می‌رساند
این عضو پژوهشگاه علوم ورزشی گفت: در ماه رمضان مهم‌ترین نکته‌ای که روزه‌داران باید به آن توجه کنند آب‌گیری مناسب بدن در  فاصله ساعت‌های میان افطار تا سحر است افراد باید در این فاصله دو لیتر آبی را که برای سلامتی بدن توصیه‌شده است مصرف کنند.
نقیبی به روزه‌دارانی که می‌خواهند در ماه مبارک رمضان ورزش کنند توصیه کرد که روزه خود را با مصرف شیر باز کنند.
وی گفت: در افطار مصرف آب برای رفع عطش توصیه نمی‌شود و بهترین نوشیدنی که برای این موضوع توصیه می‌شود، شیر است زیرا آب سریع از طریق روده جذب و وارد خون شده و با فعال ساختن کلیه‌ها دفع می‌شود اما شیر به دلیل داشتن پروتئین به‌تدریج مایعات آن جذب و وارد خون می‌شود و به‌آرامی جذب سلول‌های بدن می‌شود
سرپرست پژوهشکده طب ورزشی گفت: بهترین حالت برای ورزش کردن در ماه رمضان این است که نیم ساعت بعد از صرف یک وعده افطاری سبک ازجمله یک یا دو لیوان شیر و چند دانه خرما، یک جلسه 60 تا 90 دقیقه‌ای ورزشی را که در طی روزها و ماه‌های گذشته انجام می‌دادیم ، انجام دهیم.
نقیبی افزود: همچنین یک ساعت بعد از ورزش نیز زمان مناسبی برای صرف یک وعده متعادل شام در ماه مبارک رمضان است.
وی با اشاره به تفکر غلطی که وجود دارد مبنی بااینکه در ماه رمضان برای داشتن انرژی کافی در طول روز باید شب زیاد غذا خورد، گفت: باید بدانیم که هر چه قدر غذا بخوریم انرژی آن ظرف چند ساعت اول بعد از تغذیه تمام می‌شود و بدن بعدازآن برای تأمین انرژی به سراغ ذخایر انرژی می‌رود که با صرف افطار و شام در حقیقت این ذخایر انرژی را تقویت می‌کنیم.
این عضو پژوهشگاه علوم ورزشی گفت: مهم‌ترین ذخیره انرژی بدن منابع گلیکوژنی داخل کبد و سلول‌های عضلانی است که این منابع طی روز مصرف می‌شود و حال مهم‌ترین نکته این است که در فاصله سحر تا افطار این منابع را بازسازی کنیم .
نقیبی ادامه داد: کل ذخایر گلیکوژن کبد و بدن انسان حدود 500 گرم است که حدود 450 گرم در کبد و حدود 50 گرم در عضلات است. درصورتی‌که کل 500 گرم گلیکوژن این ذخایر تخلیه شوند، با صرف دو هزار کیلوکالری می‌توان آن‌ها را بازسازی کرد؛ بنابراین برای بازسازی ذخایر انرژی بدن نیازی به پرخوری نیست.
منبع خبر: گروه علمی خبرگزاری  ایرنا
©2017 All Rights Reserved